Winterregels gelden van 1 november tot 30 april voor competitiewedstrijden golfvereniging Het Caves

Een bal die op een kort gemaaid gedeelte door de baan ligt, mag zonder straf worden verplaatst of opgenomen en worden schoongemaakt. De speler moet de bal plaatsen binnen 15 cm van de plaats waar hij oorspronkelijk lag, maar niet dichter bij de hole. De speler mag de bal eenmaal verplaatsen of plaatsen en nadat de bal is verplaatst of geplaatst is hij in het spel.

IJs, hagel en sneeuw

Wat je mag doen bij winterse neerslag is in de gewone15.1a regel beschreven. Sneeuw, ijs en hagel zijn tijdelijk water óf losse natuurlijke voorwerpen, naar keuze van de speler.

Rijp en dauw

Rijp en dauw zijn geen losse natuurlijk voorwerpen (het kleeft aan het gras) dus zijn geen tijdelijk water. Je mag rijp of dauw ook niet wegvegen op de green.

Extra aandacht voor etiquette

In de winter groeit het gras niet en het duurt veelal tot mei voordat schade is hersteld. Greens zijn in de winter nog gevoeliger dan normaal en het is heel belangrijk dat elke pitchmark meteen gerepareerd wordt. Een golfbaan is het meest kwetsbaar bij het begin van vorst en zodra er dooi komt. De zomergreens moeten dan gesloten worden en soms zelfs de hele baan.

R&H Commissie